Välkommen till Tvaker köp villkor, Welcome to Tvaker purchase terms. The information will follow in Swedish and English

– Distans och hemförsäljningslagen

Du har alltid 14 dagars ångerrätt från dagen du emotser din produkt. Vi uppmuntrar dig dock till att göra din ångerrätt gällande så fort som möjligt och redan innan din produkt, skickas ut från lagret. Om du ångrar din order är det din skyldighet att stå för samtliga fraktkostnader samt skall produkten vara i allt väsentligt i oförändrat skick i enlighet med gällande praxis. Distans och hemförsäljningslagen omfattar inte tjänster som redan har utförts eller påbörjats. Vidare så gäller inte Distans och hemförsäljningslagen för företag. Samt även produkter och tjänster som har specialbeställts. Dock gäller alltid Tvaker trygghetsgaranti till din rätt som kund att få högsta kvalitet. 

– Osäkerhets moment

Tvaker köp villkor är speciellt utformat för att alla osäkerhets moment som finns vid en order när man byter pengar mot en produkt eller tjänst skall vara minimal eller helt borta. Detta innebär att man kan och skall förvänta sig ett bättre resultat än om man hade gjort det själv skall uppfyllas. 

– Betalning av order

Du betalar din order direkt genom att välja den leverantören av din betalning som vi har i vår kassa. Har du ångrat din order så återbetalas din order på samma sätt som du betalade. Minus de fraktkostnader som medförs i en ångrad order när du betalar en order med Swish så finns det inga säkerhet enligt någon lag. När du betalar med kort eller faktura finns det lagar som reglerar din rätt att få det du har betalat för. Dock så träder Tvakers trygghetsgaranti in när du betalat din order med Swish för att din rätt till att få det du har betalat för skall uppfyllas.

– Tull och skatt avgifter

Tull och skatt avgifter är inkluderat i priset. Vi på Tvaker står för logistiken att betala in den skatt och tullavgifter till rätt mottagarland. Inom EU Europeiska unionen finns det inga export eller import skatter. Då hela Europeiska unionen i sin helhet är ett land i en andemening. Där det råder fri konkurrens inom unionen. Därav tillkommer det endast tull och import skatter när du beställer produkter från ett land utanför den Europeiska unionen.

– Europeiska unionen innefattar följande länder.

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemberg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern. Österrike.

– Utskick av produkt eller tjänst

Produkten skickas ut fortast möjligt. Då stora sälj volymer av högsta kvalitet  är vår affärsmodell så har vi en längre leveransperiod för att ge dig det bästa priset till högsta kvalitet. I enlighet med vår filosofi om kvalitet före kvantitet. Du ser din förväntade leveranstid direkt på produkt sidan. Leveranstid om tjänst är i enlighet med din bokade leveranstid om så har skett. Annars så ringer företagaren du har avtalat din order med för att boka en lämplig tid som passar dig som kund. Vid visa tjänster så sker ordern automatiskt utan att boka en tid med dig som kund. Tvaker eftersträvar en så effektiv order behandling som möjligt för dig som kund.

– Frakt leverans av produkt

Vi använder flera olika frakt sätt beroende på distansen mellan oss och din adress. Frakt personalen ansvarar för att leverera din order i enlighet med din order leverans. Vid problem med leverans av din order ber vi dig att kontakta oss fortast möjligt då ju snabbare man tar tag i problemet ju fortare får du en lösning på problemet.

– Allmänna reklamationsnämnden ARN

Tvaker följer alltid samtliga rekommendationer av ARN. Är vi som företag inte överens med dig gällande din order. Överlåter vi beslutet till ARN. Om ARN ger dig rätt så följer vi deras beslut med omedelbar verkan. Tvaker har dock expertis i konsumenträtt och kommer alltid följa gällande praxis på området. Detta innebär att Tvaker gör rätt från början utan att använda paragraf rytteri. Du är därmed alltid trygg i att du får rätt bemötande från start om den högsta kvaliteten av produkter och tjänster när du handlar på Tvaker marknadsplats.

– Produkter och tjänster som inte överensstämmer med specifikationen

Vi ber dig att rapportera alla produkter och tjänster som inte överensstämmer med specifikationen som angetts. Då detta förhållningssätt är det främsta skälet till att alltid förbättra vår kvalitet före kvantitet filosofi. För att rapportera din order så kräver vi alltid order nummer så att inga falska omdömen om en produkt eller tjänst kommer in på marknadsplatsen..

– Omdöme om en viss produkt eller tjänst

För att kunna lämna ett omdöme om en produkt eller tjänst kommer Tvaker alltid efterfråga att du anger ditt order nummer för att säkerställa att inga falska omdömen får spridning på marknadsplatsen och inverkar på en kunds rätt att få kvalitet framför kvantitet i alla köp. Ja Tvaker har även koll på de falska tillgångavägssättet när företag skickar ut produkter för att därefter skriva ett högt omdöme om sina produkter eller tjänster. Tvaker skyddar dig som kund samt företagare att konkurrens på samma villkor sker.

– Myndighetsbeslut

Om en myndighet väljer att återkalla en produkt eller tjänst är Tvaker skyldig att ersätta alla kunder som önskar få sina pengar tillbaka. Om försäljningen skedde för mer än 3 år sedan så inträder preskription regeln och Tvaker är då inte skyldig att ersätta de kunder som köpt sin vara för mer än 3 år sedan. Så från dag 1 till dag 1 095 från försäljningsdagen är Tvaker skyldig att ersätta kunden. Från dag 1 096 är Tvaker inte längre skyldig att ersätta kunden.

– Utmätnings lagen

Om ett beslut från Kronofogden fattas där dem beslutar om att Tvaker skall betala från företagets konto på marknadsplatsen är ett sådant beslut inte giltigt förens företaget har uppfyllt sin skyldighet gentemot dig som kund vid ert avtal enligt din order med företaget. Att ha skulder betyder inte att företaget är oseriöst. 

– Trygghetsgaranti

Vi garanterar dig som kund att du alltid skall få vad du har betalat för. Om så inte kan ske återfår du alltid dina pengar på fortast möjliga sätt. Om näringsidkaren som du har beställt din produkt från går i konkurs av någon anledning och din bank inte återbetalar dina pengar. Så träder Tvaker in som företag och ersätter dig med den produkten eller tjänsten eller reda pengar med samma belopp som du har förlorat i samband med konkursen. Trygghetsgarantin är utöver de rättigheter som du har som konsument av gällande lagar. 

– Trygghetsgarantin

Fungerar på så sätt att om inte näringsidkaren ersätter dig i första hand, om inte banken ersätter dig i andra hand så träder Tvaker in som sista resurs och ersätter dig. I första hand med produkterna eller tjänsten i enlighet med din order och om så inte kan ske. Med det beloppet i reda pengar som du har förlorat i samband med ditt köp. Se fliken om Trygghetsgarantin för hela beskrivningen och omfattningen av Trygghetsgarantin.

– Force majeure

Om vi utsätts för myndighetsbeslut som gör att vi inte kan behandla din order, utsätts för naturkatastrof som gör att vi inte kan behandla din order, utsätts för omfattande it attack som gör att vi inte kan behandla din order. Eller annat tillstånd som omfattas av Force majeure praxis. Är vi inte skyldig att ersätta dig som kund för inträffad Force majeure tillstånd. Om du inte är nöjd med situationen skall ärendet behandlas i allmänna reklamationsnämnden alt i allmän domstol. Om situationen har feltolkats och du får rätt i sak så följer vi allmänna reklamationsnämndens beslut alt Tingsrätt, Hovrätt alt Högsta domstolens beslut i frågan.

– Att förvänta sig ett bättre resultat

När man byter pengar mot en produkt eller tjänst så bygger det på att ordern skall säkerställa att det blir ett bättre resultat än om man själv hade gjort det. Dock får man alltid vad man betalar för. Så om man betalar för att ful bygga så får man ett ful bygge svårare än så är det inte. Betalar man får kvalitets bygge så får man ett kvalitets bygge svårare än så är det inte.

– F-skatt sedel

Det är det företag som du avtalar din order med som åberopar sin F-skatt sedel. Tvaker F-skatt sedel gäller när du avtalar om en produkt eller tjänst där Tvaker har egen personal för den produkten eller tjänsten som du avtalat om i din order. 

– Moms mervärdeskatt

För att Moms skall utgå vid ett köp i en order behöver företaget ha en omsättning som överstiger 120 000 Sek per år. Därav är det inget krav att ha ett moms nummer förens denna gräns överstigs. Så står det i din order att ingen moms utgår så är det så det är. Och betyder att företaget du avtalar med är ett mindre företag som ännu inte har en betydande omsättning för att vara moms registrerat.

– Anslutet företag avtal utanför marknadsplatsen

Att avtala med ett företag utanför marknadsplatsen är ju självklart helt okej i sig. Dock så gäller inte skydd enligt Trygghetsgaranti som Tvaker säkerställer när så sker oavsett vad företagaren påstår. Därav gäller endast de skydd som ges i avtalslagen och övriga lagar. Har du avtalet med ett oseriöst företag så gäller ingenting med andra ord. Att vara efterklok när det gått fel är beklagligt men kan inte rätta till vad som redan gått fel. Man lär sig av misstag och lever som man lär. 

– GDPR och personuppgifter

Tvaker behandlar endast dina personuppgifter för att slutföra din order. Tvaker lämnar endast ut dina personuppgifter till 3 part företag för att slutföra och leverera din order. Du kan när som helst begära att Tvaker raderar din information från marknadsplatsen. 3 parts företag som Tvaker lämnar ut din information till är fraktbolag av din order. 

– GSPR lagen

När du handlar produkter och tjänster på marknadsplatsen så är du säker i att samtliga produkter och tjänster överensstämmer med GSPR lagen om säkerhet för konsumenten. Om en produkt eller tjänst inte överensstämmer med GSPR lagen så gallrar Tvaker ut produkten eller tjänsten per omgående. 

Terms of purchase

– Distance and the Home Sales Act

You always have a 14-day right of withdrawal from the day you receive your product. However, we encourage you to exercise your right of withdrawal as soon as possible and even before your product is sent out of the warehouse. If you cancel your order, it is your obligation to cover all shipping costs and the product must be unused. Distance and the homes sales act doesnt apply for servvices that have beginn or allready been performd. It also doesnt include any company right to cencel the sale of an product or service. 

– Payment of orders

You pay for your order directly by choosing the supplier of your payment that we have in our webshop. If you have canceled your order, we will return the money in the same way as you paid for your order. Minus the shipping costs involved in a canceled order.

– Customs and tax charges

Customs and tax charges are included in the price. We are responsible for paying the tax and customs duties that the receiving country must have.

– The European Union includes the following countries.

Belgium, Bulgaria, Cyprus, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Hungary. Austria.

– Dispatch of product

The product will be sent out as soon as possible. As large sales volumes are our business model, we ask for your indulgence that it may sometimes take an extra day until we send out your products in your order.

– Shipping delivery of product

We use several different shipping methods depending on the distance between us and your address. The shipping staff is responsible for delivering your order in accordance with your order delivery. In the event of a problem with the delivery of your order, we ask you to contact us as soon as possible, as the faster you deal with the problem, the faster you will get a solution to the problem.

– General Complaints Board ARN

We always follow all recommendations by ARN. If we as a company do not agree with you regarding your order. We leave the decision to ARN. If ARN rules in your favor, we will follow their decision with immediate effect.

– Products that do not conform to specification

We ask you to report any product that does not conform to the specification listed in our webshop. To report your order, we always require an order number so that no false reviews of a product can enter our webshop.

– Review of a particular product

In order to leave a review about a product, we will always require you to enter your order number in order to ensure that no false reviews enter our webshop.

– Authority decision

If an authority chooses to recall a product, we are obliged to compensate all customers who wish to get their money back. If the sale took place more than 3 years ago, the statute of limitations applies and we are then not obliged to compensate customers who bought their goods more than 3 years ago. So from day 1 to day 1,095 from the day of sale, we are obligated to reimburse the customer. From day 1,096, we are no longer obliged to reimburse the customer.

– Buying Safety guarantee

We guarantee you as a customer that you will always get what you have paid for. If this cannot happen, you will always get your money back as soon as possible. If the trader from whom you ordered your product goes bankrupt for any reason and your bank does not refund your money. Then we step in as a company and replace you with that product or arrange money with the same amount that you have lost in connection with the bankruptcy.

– The security guarantee

Works in such a way that if the trader does not replace you in the first place, if the bank does not replace you in the second place, we step in as a last resort and replace you. Primarily with the products in accordance with your order and if this cannot be done. With the amount in cash that you have lost in connection with your purchase.

– Force majeure

If we are subject to an official decision which means that we cannot process your order, are subject to a natural disaster which means that we cannot process your order, are subject to an extensive IT attack which means that we cannot process your order. Are we not obliged to compensate you as a customer for a force majeure situation. If you are not satisfied with the situation, the matter must be dealt with in the general complaint board or in the general court. If the situation has been misinterpreted and you are correct in substance, we will follow the general complaints board’s decision as well as the District Court, the Court of Appeal and the Supreme Court’s decision in the matter.

– GDPR and personal data

We only process your personal data to complete your order. We only disclose your personal data to 3 party companies to complete and deliver your order. You can request that we delete your information from our webshop at any time.