Säljarens uppförande kodex, Seller´s code of conduct.

Säljarens uppförande kodex är fortfarande en kodex som togs fram av de största företagen för att ge sina kunder en säkerhet att få den bästa kundservicen. Som även att ha en standard av rättvis konkurrens. Dock begränsas konkurrens av kommunikation, bra produkter, pris, etik och stark organisk varumärkes lära. 

Hemförsäljning

Max 2 besök per 6 månader får endast  göras per hushåll och detta respekterades av säljarna. Och de cheferna inom försäljningen som var ansvariga för säljarnas prestationer. Som resultat fokus. 

Säljarens största egenskap

Säljarens största egenskap är att ha en starkt och effektiv kommunikation. Och ändra ett nej till ja utan att tjata på kunden. Om man blivit utbildad på rätt sätt. 

Utbildningens verkan

När man blivit utbildad på rätt sätt så är det en oundviklig konsekvens att andra säljare kopierar ens produkter och kommunikation. att inte vilja visa sina egna kommunikations metoder för att skydda sitt eget arbete är väldigt vanligt. Som att även slita ut säljarna och ersätta dem med nya säljare är mycket vanligt. Vilket i praktiken saknar utbildnings moment. Och naggar företagets kundservice till sina kunder. 

Torghandel och försäljning

Man går max ut 1 meter från sitt tält eller bord för att locka in kunder.  

Glömde upplysa om konkurrentens uppsägningstid. 

Säljarna öppnade sin egen plånbok och betalade direkt till kunden. Men om kunden sa upp avtalet som dem slutit med säljarna. Ja då tog säljarna kostnaden på sin Goodwill budget från sin egen lön.

Låga priser VS personlig service

Låga priser kan visserligen skapa ökad försäljning kortsiktigt. Men en kund kommer alltid välja personlig service i längden även om personlig service kan vara dyrare. Kunder ogillar osäkerhet så ju mer man tar bort den osäkerheten ju mer kommer kunden bli trogen det företag som kan ta bort osäkerheten. Så att hjälpa sin kund även om det inte inbringar inkomster för säljaren är den ultimata kundservicen som skapar trygghet för företagets framtida inkomster. Så att vara ödmjuk för att hjälpa sina kunder som Goodwill är en lysande affärsmodell för att trygga stamkundens framtida affärsförhållande med företaget.

Sälj alltid med undantag

Att alltid sälja är ju den regeln som styr alla företag. Dock finns det visa undantag som man som säljare behöver beakta. 

Kund med förvaltare

Det är aldrig en bra ide att försöka sälja till en person som har en förvaltare. Lämna info om erbjudandet och kontakt info för att låta förvaltaren ta kontakt om den bedömer att kunden drar nytta av erbjudandet.

Äldre än 75 år

Säljaren måste beakta sunt förnuft och ha disciplin när man säljer hos en kund som är 75 år eller äldre. Särskilt med beaktning av demens problematik. Inget företag vill hamna i en PR mardröm. Säljarens kodex löser man genom att ställa en konkret fråga till kunden som en sista fråga. Enligt vill du teckna avtalet. Ja eller nej. Blir det nej respekterar man detta omedelbart och lämnar kunden. 

Som exempel

1: Vill du veta vad din bil är värd? Skapar en öppen fråga som de flesta kunder ignorerar.

2: Vad är din bil värd ? Skapar ett konstaterande för att ta reda på svaret. Och är svaret mer än vad kunden trodde så säljer de flesta sin bil direkt. För att byta upp sig. Smarta tillfällen och expertis inom marknadsföring skapar de flesta köp i sällan köps handeln.

Kostnadskontroll VS Metaforiskt skadeskjuta sig själv

De företag som sätter begränsningar genom att erbjuda sina säljare fasta löner med en minimal bonus. Är de stora förlorarna. De konsistens säljarna som verkligen gör skillnad i ens försäljnings organisation är helt bekväma med att sälja enligt 100 % provision för att kunna maximera företagets inkomster som sin egen lön. Man erbjuder säljaren en säkerhet om minsta lön i några månader för att lära sig företagets produkter eller tjänster.  Självklart är provision den modellen som används av alla underleverantörer. Och är den rätta modellen om man inte kan försäljning själv. 

Etik

Att upprätthålla sin etik är den största framgångs faktorn för att skapa förtroende för sitt företag. Konsistens övervinner alltid snabba tillfälliga vinster. 

Arom modellen för ett levande företags liv genom generationer